Simulácie mechatronických systémov Vybrané časti |
Ing.Martin GaranPhD. |
Príklad č. 1.7: |
Uvažujme mechanický systém zobrazený na obrázku. Systém pozostáva z dvoch hmôt budených silami |
a navyše v spodnej časti je hmota m2 kinematicky budená posunutím |
Nájdite stavový opis daného systému, ak predpokladáme, že: |
riešte v Simulinku. |
Napíšme komponentné rovnice systému |
pre hmotu m1 musí platiť |
pre hmotu m2 musí platiť |
Takže dostávame systém dvoch diferenciálnych rovníc druhého rádu |
Pre zápis v Simulinkovskom formáte musíme upraviť rovnice do nasledovného tvaru |
Nájdime matice stavového opisu, teraz iným spôsobom, ako sme boli doteraz zvyknutí a to priamo zo známych matíc systému M, D, K, a matice vstupu S. |
Predtým, než to uskutočníme musíme si stanoviť tvar uvažovaného vstupného a výstupného vektora. Uvažujeme teda, že vstupný vektor F(t) a výstupný vektor y(t) majú nasledovné poradie premenných. |
Poznamenajme, že výstupný vektor nadobudne tvar stavových premenných a ich derivácií, v prípade, že uvažujeme vypočítať matice C a D navrhovaným skriptom v predchádzajúcej teórií. Matice C a D je však možné určiť aj vlastným spôsobom ich tvar závisí od zvoleného tvaru výstupného vektora. |
Ak si zvolíme cestu navrhovaného skriptu, potom premenné vo výstupnom vektore y budú usporiadané v poradí, v akom sa nachádzajú diferenciálne rovnice pri tvorbe maticového tvaru. To znamená, že vo výstupnom vektore sa najskôr objavia výchylky a potom skupiny derivácií, zoradené opäť podľa riadkov systému a to až po n-1 stupne najvyšších derivácií príslušnej diferenciálnej rovnice, v prípade, že všetky diferenciálne rovnice sú rovnakého stupňa. Ak neplatí, že diferenciálne rovnice majú rovnaký stupeň je nutné tvoriť matice C a D bežným spôsobom. |
Predtým, než začneme tvoriť maticový tvar systému, upravme pôvodný systém diferenciálnych rovníc do nasledovného tvaru a to zatriedeným neznámych na ľavú stranu a vstupných veličín na pravú stranu rovnice |
takže potom dostávame maticový tvar systému |
To znamená, že matice systému M, D, K a S sú nasledovného tvaru |
Prostredníctvom nasledovného skriptu je teraz možné vypočítať z matíc systému M, D, K a S odpovedajúce matice stavového opisu A, B, C, D. |
Vytvorme teraz blokovú schému pre riešenie simulácie daného systému, predchádzajúci skript využijeme, ako skript pre načítanie vstupných parametrov systému do modelu workspace. Pri tvorbe schémy budeme vychádzať z nasledovného systému |
V danej schéme boli použité na zjednodušenie bloky Goto a From pre prenos globálne zadefinovaných premenných, ďalej nasledovné subsystémy pre riešenie diferenciálnej rovnice DR1 a DR2. |
A takisto subsystém pre výpočet komponentných síl Fk1, Fk2, Fb1, Fb2 počítaných z globálne prenesených signálov simulovaných veličín y1, y2, dy1, dy2. |
Každý subsystém komponentnej sily má identický tvar, v ktorom sme namiesto zosilňovacieho bloku gain použili aproximačný blok pod názvom Lookup Table Dynamic, ktorý je možné nájsť v knižnici Lookup Tables. |
Týmto blokom je možné aproximovať funkciu jednej premennej na základe vypranej metódy. |
V našom prípade sme túto funkciu využili na výpočet funkcií komponentných síl Fk alebo Fb, ktoré sa vypočítajú, ako súčin vstupnej výchylky y , resp. rýchlosti y´ a súčiniteľa tuhosti k resp. tlmenia b t. j. |
Parametre tuhostí (tlmenie) sa pre odpovedajúce y resp. y´ odčítajú z grafu aproximovanej krivky získanej z definovanej množiny xdat a ydat, pozri nasledujúci obrázok. |
Výhodou použitia takéhoto bloku Lookup table, pre výpočet komponentných síl je v tom, že máme pripravený model nielen na riešenie systému lineárneho charakteru, ale takisto, kedykoľvek zmeníme množinu xdat a ydat, za inú než lineárnu krivku, dostávame riešenie systému nelineárneho charakteru, ináč povedané v tomto prípade uvažujeme nelineárne charakteristiky pružiny resp. tlmiča. |
Subsystém pre výpočet komponentnej sily, ktorý je rovnaký vo všetkých prípadoch s použitím bloku Lookup table dynamic je znázornený na nasledujúcom obrázku. |
Riešenie simulácie systému definovaného v stavovom opise, ktoré je identické z riešením metódou postupnej integrácie je znázornené na nasledujúcom obrázku. |
Príklad č. 2.1: |
Elastická loptička hmotnosti m = 0,1kg zobrazená na obrázku s koeficientom reštitúcie K = 0,8, je vrhnutá smerom nahor z počiatočnej výšky x0 = 10m, počiatočnou rýchlosťou V0 = 15ms-1. Po dopade na zemský povrch loptička stráca časť energie a je spätne odrazená smerom nahor. |
Popíšte pohyb takejto loptičky matematickým modelom a vytvorte simuláciu v Simulinku prostredníctvom blokovej schémy. |
Stratu energie je možné riadiť koeficientom reštitúcie K. V prípade, že K (0,1) hovoríme o pružne-plastickej loptičke, ak koeficient K = 1 potom sa loptička správa, ako ideálne elastická a napokon, ak K = 0 potom loptička charakterizuje ideálne plastickú loptičku pozri obrázok. |
Matematicky je možné pohyb loptičky popísať nasledovnou diferenciálnu rovnicou, ktorá vo všeobecnosti nezávisí na hmotnosti danej loptičky |
Rýchlosť pohybu loptičky sa bude postupne znižovať na základe koeficientu reštitúcie K a navyše pri každom odraze sa zmení smer dopadovej rýchlosti na odrazovú rýchlosť, čo je možné v simulácií meniť prostredníctvom rovnice |
Vstupné parametre pre riešenie danej simulácie uvažujeme zadané v modelovom workspace. |
Bloková schéma pre riešenie pohybu danej diferenciálnej rovnice je znázornená na nasledujúcom obrázku |
Riešenie pohybu s aickou podmienkou zastavenia pri nekonečne dlhom čase simulácie (inf), je možné vidieť na nasledujúcich grafoch. |